photo HEADERKARYA2U1_zpsac0a7022.png
 photo LOVEQOUTE01copy_zps5766c6b6.png

Followers

Tuesday 13 December 2011

Kasihku Yang Satu [Bab26]

Bab 26
            “Morning Kak Leha” suara riang Nia menyapa setiausaha bosnya.
            “Morning Nia. Amboi amboi senangnya hati hari ni. Ada apa apa ke Nia” ramah Kak Leha menegurnya.
“Mana ada Kak Leha. Ada ada jelah. Nia muram salah, Nia gembira pun salah” Nia tersenyum manja ke arah Kak Leha. Memang tak dinafikan dirinya amat rapat dengan Kak Leha. Maklum sajalah hanya Kak Leha yang rajin menegurnya selain Mira si mulut kepoh tu. Dia bukannya ramah sangat. Hanya beberapa pekerja sahaja yang rapat dengannya.
            “Nia!” laungan suara Mira yang kuat menggegarkan satu office sudah cukup membuatkan office yang sunyi itu sedikit bising. Memang waktu pagi macam ini sudah menjadi kebiasaan pekerja di syarikat gergasi itu riuh dengan gelak ketawa pekerja sebelum masuknya bos mereka. Cuba riuh time waktu kerja, memang terbalik la satu office mendengar jerkahan Encik Badrul yang sememangnya kepala angin. Pantang salah sikit memang menikus la jawabnya semua pekerja di situ. Nia sendiri sudah serik mendengar suara jerkahan lelaki yang boleh mencairkan tahi telinganya. Walaupun bukan dirinya yang menjadi mangsa jerkahan, namun kecut juga kalu berdiri berdekatan di situ seumpama dijatuhkan hukuman pancung.
            “Ni ha untuk hari ni” tangannya menghulurkan sejambak bunga rose berwarna putih kepada Nia. “Terima kasih la wahai sahabatku intan payung. Susah susah jer kau belikan untuk aku” sengihnya nakal.
“Cheh, tak ada maknanya aku nak bagi kat kau” Mira menjuihkan bibirnya.
“Habis tu siapa yang bagi”.
“Macam biasa la secret admirer kau la yang bagi. Cuba baca kat kad tu” mulut Mira muncung menunjuk ke arah kad yang terselit. Pantas tangannya mencapai kad lalu dibaca.
Salam perkenalan buat Nia..sambutlah perkenalan ikhlas ini...
Dato’ Z
Nia mencebik. Meluat dengan Dato’ Zakuan. Tak habis habis dengan rayuan perkenalan untuk dirinya.
“Nah ambiklah kalau kau nak, kalu kau tak nak letak jer kat situ” seraya tangannya menunjuk ke arah bakul sampah di sudut mejanya biliknya.
“Sayangnya nak buang. Bak la sini daripada buang baik letak kat meja aku. Ada jugak haruman semula jadi 
“Ni coklatnya sekali, aku tak nak la.”         
“Hai bertuah la badan” keluh Kak Leha.
“Akak ni da lama bekerja kat sini tak pernah dapat pun bunga” sambungnya lagi.
“Ala akak ni, bukan ke Nia dah bagi bunga hari hari. Kenapa pulak cakap tak pernah dapat?” bulat mata Nia memandang wajah Kak Leha bersama kerutan di wajahnya. ‘dah datang da penyakit lurus dia ni’ aduhai.
“Bukan, maksud akak dari lelaki la Cik Nia oi”. Keluhnya panjang. Aku lesing jugak budak ni karang.
“Nanti nanti adalah akak oi.. “ ajuk Nia membulatkan mata yang yang cantik. Nampak comel di mata Kak Leha.
“Ok la akak, sambung la kerja tu, nanti Encik Singa tu datang mengaum susah pulak” mendengar ayat yang keluar dari mulut Nia, Mira dan Kak Leha tergelak sakan sampai terkeluar air mata. Nia ni ada je lawak pepagi buat nak dibuatnya.
Sudah menjadi kebiasaan buat Nia menerima sejambak bunga daripada lelaki lelaki di pejabat, clien mahupun rakan sepejabatnya. Dia sudah lali dengan itu semua. Pada mulanya memang agak segan, tapi lama kelamaan sudah biasa buatnya. Malah bunga tersebut kadang kala menjadi makanan tong sampah. Semenjak Nia bekerja di bawah syarikat  DHI Holding, ramai pekerja lelaki mengusha dirinya. Malah sesetengah pekerja perempuan iri hati padanya. Bukan dia tidak tahu akan hal itu, malah pening kepala memikirkan itu semua. Dengan nasihat Kak Leha dan Mira, Nia mengambil keputusan untuk tidak menghiraukannya. ‘lantaklah, aku tak kacau hidup korang pun’.
Ramai juga pekerja yang senang hati malah menerima dirinya dengan baik. Mereka senang dengan pertuturan sopan dan budi bicara Nia. Malah gadis itu amat sempurna di pandangan mata orang ramai  dengan kecantikan semula jadi dan keayuannya amat menyerlah. Tambahan pula perangai yang keanak anakan Nia yang semula jadi tanpa dibuat buat membuatkan sesiapa yang mendampingan dengannya berasa selesa. Walaupun Nia memegang jawatan yang agak tinggi di dalam syarikat tersebut, keramahan dan sifat rendah diri Nia membuatkan ramai yang menghormati dirinya. Malah tanpe segan silu dia berbual dengan mak cik cleaner syarikatnya untuk menghilangkan rasa bosannya seharian di pejabat.
“Kak Leha, jom la lunch da pukul berapa ni” kepala Nia tersembul di celah pintu biliknya.
“Nia ni terkejut akak tau” pen yang berada di tangan Kak Leha tercampak ke bawah. 
“Kalau la hari hari macam ni da lama jalan Kak Leha ni tahu.”Kak Leha mencerlung tajam ke arah Nia.
“Eeeiii takutnya”  sambil menjelir lidah.
“Kak Leha, Mira mana. Tak nak lunch sekali ker?” tak nampak pun mak cik ni. Biasanya dia la yang paling awal duk melangut kat meja Kak Leha.
“Dia tunggu kita kat restoran katanya” cheh! Da blah rupanya. Patutla tak nampak muka. Dah lapar sangat la tu agaknya.
Mereka bergegas menuju ke lift untuk turun. Setelah menunggu beberapa minit, pintu lift terbuka. Mereka masuk ke dalam perut lift, waktu lunch memang sesak. Semput nafas Nia duduk di dalam lift tersebut. Sesampai di lobi, mereka terus berjalan tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. Apa yang penting isi perut. Siulan nakal pemuda pemuda yang lalu lalang tidak diendahkan.
“Hah tu pun Mira” mereka melangkah ke arah Mira yang sedang melambai kearahnya. Fuh! Penatnya.
“Eh, aku ada cerita hot ni” Mira memulakan bicara. Memang kaki gossip la minah ni. Layann je la.
“Eh kejap, bagi aku  order dulu eh” pintas Kak Leha.
“Potong stim la Kak Leha ni” Nia hanya tersenyum lucu melihat wajat cemberut Mira.
Ok shoot” Nia melambakkan tawa terdengar ayat Kak Leha. Terpandangkan renungan tajam dari Kak Leha dan Mira, Nia pantas mengangkat tangan dan menutup mulutnya. Daripada kena ketuk kepala dengan si Mira ni baik dia diam.
“Bulan depan anak  Dato’ Iskandar dah start masuk. That’s mean kita dapat CEO baru la. ” Hek eleh kecoh la Mira ni, aku ingat apa lah yang kecoh sangat.
”Mana kau tahu ni Mira” Kak Mira terlopong.
“Adalah dari sumber sumber tertentu”Mira tersengih sengih. ‘Dato’ Iskandar’ tak mungkin papa. Ramai lagi yang bernama Iskandar, malah ramai juga berpangkat Dato’ yang mempunyai nama yang sama. Nia cuba menyedapkan hatinya.
“Lagi satu,  minggu ni anak Encik Badrul pun akan masuk menggantikan Encik Badrul. Wah bestnya dua lelaki idaman Malaya dah nak masuk. Lepas ni makin ramai la anak dara kat situ menempel dan bergaya sakan.” Luah Mira.
“Hoi” tersedak sedak Nia. Pantas laju tangannya meneguk air oren di hadapannya.
“Apahal kau ni. Nak bagi aku mati ke apa?” sakit tekaknya.
”Kau la, aku duk cerita tadi, kau selamba badak jer termenung dan sempat pulak duk kunyah makanan .Macam tak makan seminggu pulak” Kak Leha mengurut belakang Nia.
“Aku lapar la. Ada masalah ke?” tanya Nia selamba. “Ei geram betul aku. Tak ada perasaan teruja langsung la kau ni. Memang hati kayu la.” Nia tidak ambil hati dengan kata kata Mira. Sudah biasa.
“Dah tu kau nak suruh aku buat apa? Terpekik melolong ke?”Dannia bertanya geram.
“Dah la tu Mira, Nia. Jom la kita makan. Dah nak habis waktu lunch ni.” Nia kembali menyuap nasi ke dalam mulutnya. Kalau bertekak dengan Mira ni sampai besok pun takkan habis punya..




                                                 
Dannia merebahkan badannya di atas tilam. Huh leganya dapat rehat. Bolehlah meregangkan otot otot yang bekerja keras ni. Mengenangkan dirinya belum lagi solat isyak, terus dicapai tuala ke bilik mandi, membersihkan diri dan mengambil wuduk. Begitulah kehidupan hariannya yang diisi. Sengaja dia menyibukkan diri untuk melakukan kerja supaya dirinya tidak mengingati kisah kehidupan lalunya.
            “Nia, kau tengok tv ke atau tv yang tengok kau ni?” bantal yang berada di ribanya pantas dibaling. Bingo. Tepat mengena muka Hana. Mengekek Dannia ketawa. Padan muka, kacau lagi.
“Main kasar nampak” dicapai bantal semula dan lontarannya macam biasa, tidak mengenai wajahnya. Hana mendengus geram.
            “Kau ada masalah ke? Sejak seminggu yang lepas asyik termenung je. Teringat kat family kau eh?” soalan Hana dibiarkan sepi.
“Sampai bila kau nak macam ni Nia.Eh, kau tak rindu keluarga kau ke?” senyap lagi.
“Hai dinding, bercakap la engkau, jangan la senyap sunyi aje.” Hana cuba memancing suara Nia.
“Kau jangan nak perli aku pulak Hana. Kau nak kena lempang eh?” Hana mencebik.
“Cantik sangat la tu buat macam tu”
            “Hek eleh, da memang aku cantik la.”perasan betul minah ni. Angkat bangkul sendiri la pulak.
“Yelah tu. Perasan betul kau ni. Bila la kau nak berhenti memuji diri sendiri ni?” menyampah pulak tengok si Hana ni. Macam macam ragam. Layan jelah dapat housemate macam ni. Daripada duduk teringat benda benda yang boleh mengguris perasaannya lebih baik layan si Hana ni bersembang.
            Hana yang perasan melihat wajah sahabat yang dianggap adiknya itu cuba bercerita kisah harian mereka. Hatinya turut sakit mengenangkan nasib yang menimpa Dannia. Tidak habis habis dirinya ditimpa musibah. Bukannya dia tidak tahu kisah suka duka gadis itu. Boleh dikatakan semua rahsia kisah hidup suka duka Dannia disimpan rapi olehnya. Takkan dibiarkan sesekali orang lain menyakiti perasaan temannya yang satu itu. Sesekali Dannia akan dibawa ke kampung halaman. Keluarga Hana sudah menganggap Dannia sebahagian daripada mereka. Setiap tahun Dannia akan dibawa pulang ke rumah keluarganya di kampung. Malah ahli keluarga Hana amat rapat dengan Dannia terutama abangnya yang tengah. Jarak umur mereka yang berbeza tiga tahun bukanlah ukuran untuk terus rapat. Malah keluarga Hana amat senang dengan kehadiran Dannia.
            “Hujung bulan kita balik kampung aku eh?”
            “Kenapa nak balik kampung? Ada kenduri ke?” soal Dannia setelah lama mendiamkan diri.
            “Kau ni lupa ke, kan ke sekarang ni musim buah. Lagi satu abang Man nak kahwin kan?” Dannia menepuk dahi. Lupa da.
“Aku lupa la. Nasib baik kau ingatkan, kalau tak mengajuk la abang Man. Jenuh aku nak pujuk pulak.” Hana menggeleng kepala. Teringatkan abangnya yang sulung itu yang pernah mogok dengan Dannia kerana tidak dapat pulang dimajlis pertunangannya. Bukan kerana sengaja, tapi dia menghadiri kursus di Melaka.
“Lagi dua minggu kan” Dannia mengira tarikh yang semakin hampir.
“Aku nak beli apa ek kat Abang Man dengan Kak Tika tu” tangannya meletakkan di atas mulut sambil mengetuk perlahan. Mulutnya dimuncungkan.
            “Kau ada idea ke Hana?”
            “Hah, er aku tengah pikir la ni. Nak bagi apa eh?” setelah beberapa lama mereka berfikir. Ting! 
“Apa kata kita bagi tiket honeymoon nak?” bulat mata Hana memandang Dannia.
            “Kau ni biar betul. Banyak tu kos nak guna. Kebulur aku macam ni” Tak boleh.
            “Kau ni, bukan kau sorang la. Kita share la, amacam.” Nia tak mahu mengalah.
“Tak de idea lain ke?”. Hana cuba mencari idea lain.
Nope”. Jawabnya Nia pantas.
“Ala sekurang kurangnya dorang tu ada la kenangan, bila dorang teringat honeymoon, mestila teringat kat kita.”
            “Eh apesal pulak?” Hana cuba mencari jawapan.
            “Kau ni apesal lembab sangat malam ni. Selalunya cepat jer pikat. Kau makan semut ke?” Dannia melambakkan tawanya.
“Kau ni kan, buat aku sakit hati la pulak.” Hana menjeling sekilas. Huh.
            “Ala nak touching plak” Dannia masih lagi dengan sisa ketawanya. Kelakar betul muka Hana dirasakan waktu itu. Masam mencuka. Setelah ditambah ditolak didarab dan dibahagi. Kata sepakat telah diambil untuk membeli 2 tiket percutian ke Langkawi untuk Abang Man dan Kak Tika.
            “Hah besok kita pi picnic nak? Dah lama tak lepak ni. Ko ajak la Mira tu. Aku ni dah lama tak sembang ngan Mira kepoh tu. Layan gossip best jugak ni.” Sengihan nakal diukir. Hana ni memang la, suka sangat layan gossip tu. Duk sembang 4 hari 4 malam pun belum tentu habis lagi.
            “Best jugak tu. Kau call la Mira tanya dia. Set place and time.”


Ok set” dia tersenyum apabila membayangkan detik detik yang akan diluangkan pada hujung minggu. Wah bahagianya...

No comments:

Post a Comment