photo HEADERKARYA2U1_zpsac0a7022.png
 photo LOVEQOUTE01copy_zps5766c6b6.png

Followers

Friday 21 October 2011

Kasihku Yang Satu [Bab18]

Bab 18
            Hari ini genap seminggu Dannia berada di kampung. Namun bayang Harith langsung tidak nampak di kampung. Apatah lagi mahu menjenguk dan membawanya kembali pulang ke Penang. Lelaki itu terlalu sombong dengan orang kampung, dia pasti tidak suka bergaul dengan orang yang tidak setaraf dengannya. Waktu perkahwinannya dahulu pun, Harith lebih senang bersiar siar seorang diri tanpa ditemani oleh sesiapa pun. Cuma abahnya sahaja yang melayan kerenah lelaki itu. Itu pun sekadar melepas batuk di tangga. Macam hendak tak hendak sahaja lagaknya.
            Sepanjang di kampung, dia lebih gembira menjalani kehidupannya tanpa Harith di sisi. Malah lebih gembira kerana terasa bebas daripada lelaki itu. Sejak dua hari yang lepas, dia telah nekad tidak akan berpaling ke belakang lagi. Dia tidak mahu terpenjara di dunia kesedihan, betul kata angahnya, kehidupan harus diteruskan.  Setelah berfikir semasaknya, dia tidak mahu lagi menaruh harapan dengan Harith, biarlah masa yang menentukan arah tuju hubungan mereka suami isteri.
            Petang nanti dia mahu berangkat ke rumah sewa Hanna. Dia akan kembali lagi ke rumah sewa lamanya. Nasib baik Hanna tinggal keseorangan, jadi tidak kisah sangat jika dia mahu tinggal kembali di situ. Kehidupannya kini telah berubah walaupun tiada kata putus dari Harith. Lelaki itu tidak mahu mengambil mahupun menceraikannya. Di usia yang begitu muda dia digantung tak bertali. Orang kampung mula bercakap tentang mereka sekeluarga. Semuanya tidak enak di dengar. Maruah keluarga mula diperkatakan. Timbul pelbagai bagai cerita tentang dirinya. Walaupun hanya segelintir yang mengumpat akan keluarga mereka, jika di sogok banyak kali mustahil lebih ramai lagi yang akan percaya dan mengata. Orang kampung memang lebih suka menjaga tepi kain orang. Malah cemburu dengan kelebihan orang lain.
            Masih terngiang ngiang di telinganya tentang perkhabaran yang dibawa oleh abahnya.  Walaupun apa yang diberitahu seakan sebuah cerita yang tidak lengkap. Di kerah pula angahnya supaya menceritakan semua tentang pertemuan lapan mata antara mereka.
            Sekarang, dia sudah mengetahui sebenarnya cerita pertemuan mereka. Sampai hati Harith langsung tidak menghormati bapa mertuanya ketika mereka berkunjung ke rumah.  Kata angah, apabila tiba di sana, mereka mencari alamat rumah Harith yang diberikan oleh Dannia. Tiba di alamat yang  tertera,  mereka disambut oleh seoang wanita yang seksi. Gadis yang sombong dan agak kurang ajar mulutnya. Ingatkan salah rumah, baru sahaja ingin beredar dari sana Harith muncul dengan berseluar pendek tanpa berbaju. Mengucap panjang abahnya apabila pertama kali mereka dikejutkan dengan penampilan Harith bersama wanita itu.
            Bila diajak berbincang, Harith dengan lantang menyuarakan dia tidak akan melepaskan Dannia mahupun menyuruh Dannia kembali padanya. Lelaki itu dengan angkuh dan sombong berkata, malah dimarahinya abah dan abangnya. Dititipkan lagi pesan padanya supaya jangan sesekali menjejakkan kaki ke rumahnya lagi. Sampai begitu sekali benci Harith padanya. Malah Harith langsung tidak menjemput mertuanya masuk walaupun untuk segelas air. Perbincangan mereka hanya berlansung diluar, itupun hanya seketika.
Apabila Syahmir dan Syahmin bersuarakan pendapat, ditengkingnya dengan perlbagai kata makian. Apalagi, Syahmir yang sedaya upaya menahan sabar akhirnya meletuskan kemarahan. Sempatlah juga ditumbuk muka Harith tu. Belum sempat adegan itu berlanjutan , mereka berdua dihalang oleh along dan abah. Wanita disamping Harith pula menggugut supaya beredar dari situ dan akan menelefon pihak polis jika masih disitu. Kemudian mereka di halau macam kucing kurap. Jelaslah padanya semuanya telah berakhir.
            “Adik dah kemas semuanya?” pertanyaan angah mencantaskan semua lamunan dan ingatannya pada perbualan lewat malam semalam.
            “Yup. Baru jer siap. Siapa yang nak hantar adik nanti?”
            “Angah dan along. Adik okey ke?” risau melihat senyuman Dannia yang pudar. Tiada lagi seri menghiasi wajah itu. Rungsing dengan masalah yang menimpa adik kesayangannya. Tapi dia tahu Dannia seorang yang tabah.
            “Ok. jangan risau. Adik tak mahu lagi mengingatkan itu semua. Don’t worry. Sekarang ni adik nak tumpukan perhatian pada study. I’m strong enough”  Dannia tersenyum lagi walaupun jelas kecanggungan senyumannya.
            “Good. Jangan diingat lagi lelaki tak guna tu.” Dannia hanya tergelak halus. Lelaki tak guna? Kena sangatlah panggilan tu pada Harith. Dia pun mahu melupakan Harith, buat apa terhegeh hegeh pada yang tak sudi.
            Seperti yang di janjikan, Syahmin dan Syamir menghantar Dannia sehingga ke pintu pagar rumah sewanya. Kedatangan itu disambut oleh senyuman gembira Hanna. Ternyata gadis itu sangat gembira kerana Dannia kembali untuk menemaninya di rumah itu.
            “Nia! Rindunya aku kat kau” jeritan Hana riang kedengaran. Pantas tubuh Dannia dirangkul. Lupa akan kehadiran orang lain yang turut menyaksikan pertemuan dua sahabat yang hampir dua minggu berpisah.
            “Ish, lepaslah. Lemas ni. Oi..” Dannia sedaya upaya meleraikan pelukan erat yang bergayut di badan. Mak ai, kalau laki aku tak apalah juga nak peluk kemas kemas. Gatalnye kau Dannia oi. Hehehhe.. Ok stop Dannia. No more husband at your side.
            Hana tersengih apabila Dannia berjaya merungkaikan pelukannya sebentar tadi. Kalau ikutkan hati mahu sahaja dicium wajah sahabat baiknya. Tapi memandangkan mereka berada diluar rumah, bimbang jika jirang mereka mengatanya sebagai songsang. Mak ai... simpang malaikat empat puluh empat la. Hehehe....
“Dannia lamanya kau bercuti eh? Kesian aku sorang sorang tak ada kawan kat Uni. Sampai hati kau cuti lama lama.” Hana mengeluarkan muncung panjangnya.
“Ni, sepanjang aku tak datang. Ada apa apa tak?”
“Tak de. Aku tolong kau cover baik punya.” Ibu jari ditunjukkan tanda beres sambil mata dikenyitkan.
“Bagus. Macam tulah kawan aku.”
“Ehem. Dah lupa ke kitorang kat sini” Amboi dua manusia ni. Terus lupa orang sekeliling bila dah jumpa. Bertuah punya adik, bukan mahu dijemputnya masuk. Sabar jelah aku..
“Eh, Abang Syah dan Abang Mir pun ada sekali. Maaf tak perasan tadi” Hana tersenyum malu. Adeh, malu den macam mana boleh tak perasan. Hilang keayuan aku kat depan diorang. Dahla depan pakwe macho ni..huhuhu..nasib badan la, confirm kena reject.
“Ha’ah. Kamu ni macam dah setahun tak jumpa.” Syahmin menggelengkan kepala melihat telatah dua sahabat. Syamir pula hanya tersenyum segan, dadanya berdegup kencang, kaget berdepan dengan kawan adiknya. Padahal sudah lama kenal tapi entah kenapa bila berhadapan dengan gadis manis itu, lidahnya kelu. Haiya...
“Er, abang berdua tak nak masuk dulu ke? Boleh lunch terus. Mesti penat kan?” Hanna mempelawa mereka berdua masuk. Yelah takkan nak halau kan?
“Tak apa ker ni?” Yelah, kenalah tanya dulu, takkan nak main redah masuk rumah anak dara kan?
“Boleh je. Lagipun dah masak lebih ni. Kan Nia ada bagitahu korang nak datang. So, terus makan kat sini jelah.” Hanna tersenyum manis.
Dupp!! Mak ai, manisnya senyuman dia. Confirm tak tidur malam aku kalau macam ni. Angaulah kau lepas ni Syahmir oi..huhu..
“Hah, kalau macam tu jom lah masuk. Along and angah tolong angkut ya. Thank you.” Dannia pantas menarik tangan Hanna menonong masuk. Langsung ditinggalkan abang abang yang tercengang diluar. Bila lagi nak buli kan...
“Hoi, kau duk termenung apalagi ni Mir. Angkatlah” apa ke hal pula dia boleh pulak termenung kat sini. Telunjuk tangan Syahmin ditunjal kuat pada bahu Syahmir. Segera dia bergerak ke belakang untuk mengambil barang Dannia.
“Hah! Er, kejap.” Syahmir menggaru kepalanya yang tidak gatal. Perlakuan spontannya, alamak nasib tak kantoi. Adui, gadis idamanku...parah sungguh kau ni Mir. Boleh pulak duk tenung anak dara orang. Mahu dihambat dengan penyapu jika tahu dek Dannia ni. Confirm gelak terguling guling, mahu setahun di ejek. Bukan boleh percaya kepala tak betul adik bongsunya.
Barang barang Dannia dipunggah masuk ke dalam rumah. Setelah semuanya diangkut, mereka melepaskan penat di kerusi yang ada di luar rumah teres itu. Kelibat Dannia dan Hanna tidak kelihatan setelah menghidangkan air untuk mereka. Sibuk mengemas agaknya, bukan dia tidak tahu perangai Dannia yang tidak suka dengan keadaan tidak kemas. Selagi tidak kemas, selagi itulah dia akan mengemas. Apabila sudah berpuas hati barulah yang lain lain diambil perhatian.
“Abang abangku sekalian. Jomlah masuk makan. Kesian adik tengok muka kebuluran manusia berdua sekalian. Dipersilakan untuk santap ya.” Wajah Dannia yang tiba tiba muncul dengan sengihan lebar, mungkin berasa bersalah barangkali dengan ketidakprihatinannya pada abang mereka.
“Hai, ingatkan dah lupa terus kat kitorang kat sini.” Sindiran dan jelingan Syahmir kedengaran tajam di telinganya.
“Sorryla, adik kemas tadi. Pastu terus tolong Hanna kat dapur sediakan makanan. Dah jom.” Ditarik kedua tangan abangnya satu persatu supaya mengikutinya ke dapur. Bagaikan lembu dicucuk hidung, mereka berdua mengikuti langkah Dannia, perut mereka dan berdendang sayang minta diisi. Kelam betul adiknya, hampir pukul tiga baru dapat makan. hampeh..
‘Amboi, banyaknya makanan. Fuh nampak macam sedap’. Tanpa menunggu masa yang lama, Syahmin dan Syahmir segera mengambil tempat masing masing. Laju tangannya mengambil pinggan yang telah terisi nasi dari tangan Dannia. Mereka semua makan dengan penuh berselera.
“Sedap tak?”
“Sedapp!! Pandai Hanna masak”
“Biasa biasa je bang.” Hanna tersenyum malu. Segan dipuji sedemikian rupa. Apatah lagi di depan Syahmir.
Syahmir nuat muka selamba. Cuba ditahan debran dihatinya. Senyuman dan lirikan Hanna amat menggoda. Padahal, hanya lirikan yang biasa biasa, cuma Syahmin yang terasa berlainan. Dil to Pagal Hai...
“Masakan Hanna memang sedap, tengoklah kawan baik siapa, adik kan? Orangnya pun manis dan ayu. Tak gitu angah?”
Uhuk!! Uhuk!! Tersedak dengan tiba tiba. Laju tangannya mencapai gelas. Alamak air dah habis... Uhuk!! Air..Air.. tolong aku..! Merah padam mukanya menahan sakit di celah kerongkongnya.
Huluran gelas ditangan Dannia pantas dicapai, rakus diteguknya sehingga licin. Setelah agak selesa dan lega, muka Dannia dipandangnya dengan penuh geram. Ewahh, bukan main selamba badak budak ni kenakan aku! Bertambah geram apabila Syahmin melambakkan tawanya. Dannia pula tersenyum simpul, menahan ketawa.
“Gelakla..gelak..”
“Kenapa angah? Takkan sebut nama Hanna pun boleh tersedak.” Selamba Dannia menegur. Padahal dalam hati sudah tergelak kuat. Kelakar tengok muka Syahmir yang agak lucu ditambah gelabat kelam kabut. Boleh jadi mat kelibut ni..
Hanna di ruang meja itu sudah merah padam muka menahan malu. Malu bila Dannia cuba memasangkannya dengan Syahmir. Padahal suka... Mahu tapi malu...kekeke...
“Ish malaslah nak layan kau ni adik. Mengarut betul. Awak jangan layan sangat kat Nia ni. Wayar kat kepala dia ni putus.” Dia bangkit dari kerusi lalu melangkah ke hadapan. Malu la..habis macho aku tadi. Syahmin dan Dannia apalagi, riuh ruangan dapur dengan gelak ketawa mereka.
Syahmir melangkah ke hadapan, sengaja mahu mengambil angin petang. Dibiarkan Syahmin berborak dengan Dannia dan Hanna di dapur. Namun fikirannya masih kepada Hanna. Macam mana dia mahu mendekati gadis itu. Hatinya sudah lama bertaut pada gadis itu, sejak dari dulu diperkenalkan oleh Dannia. Namun, cuba ditepis perasaan yang timbul. Tetapi makin lama makin kuat perasaan itu dihatinya. Sudah tidak mampu ditanggung perasaannya.
Untuk diluahkan pada Hanna, dia tidak mampu. Takut hanya dia bertepuk sebelah tangan. sebelum meluahkan perasaan, dia perlu tahu status gadis itu, sudah berpunya atau belum..tak mahu dikatakan perampas bila gadis itu sudah berpunya. Tapi bagaimana jika gadis itu sudah berpunya? Hatinya tidak kuat mahu menerima jika Hanna tidak punya perasaan padanya. Dia mengeluh perlahan... perit sungguh bila berkaitan tentang hati dan perasaan.
“Ehem, er awak, Nia dan abang Syah panggil” teragak agak Hanna menutur bicara. Sungguh, ketar lutut dia mahu berdepan dengan Syahmir, apatah lagi apabila lelaki itu merenungnya.
“Er, ok..okey. Aw..awak pun jomlah masuk sekali” Aisemen...Gagap la pulak. Aduh..macam mana nak berbual, bila berdepan je jadi gagap. Kena berlatih dulu lah nampak gayanya. Heh, tak boleh diharap betul.
“Ok.”
Petang itu, Hanna dan Dannia mengajak mereka ke mall. Membeli beberapa barang peribadi adiknya. Lama jugaklah mereka melepak disana. Dannia berjalan beriringan dengan Syahmin. Sengaja mahu Hanna berjalan dengan Syahmir. Ditinggalkan mereka berdua jauh ke belakang.
Sebenarnya Dannia tahu angahnya menaruh hati pada Hanna, oleh sebab itulah, dia cuba merapatkan mereka berdua. Syahmin pula tidak banyak soal bila disuruh berjalan berdua dengannya.
Jauh dibelakang, perjalanan mereka berdua kaku. Tidak seorang pun yang membuka bicara. Hanna dan Syahmir masing masing berdiam diri, tidak tahu topik yang mahu dibicarakan. Masing masing gelisah.
“Hanna macam mana belajar. Ok? Tak ada masalah?” Syahmir memulakan bicara. Cuba melawan rasa gugup dalam dirinya. Terasa begitu lama perjalanan mereka apabila berdiam diri.
“Ok je.”
Aik, punya panjang aku tanya macam tu je jawab. Ok, rileks.. tanya lagi..
“Lagi beberapa bulan je kan nak habis. Lepas ni nak buat apa?”
“Ha’ah. Tak tahu lagi.. kalau ada rezeki nak sambung. Tengoklah dapat result macam mana. kalau ok, bolehlah sambung.”
“Mesti boleh. Hanna kan pandai.” Syahmir sudah agak selesa bila mendapat reaksi positif akan perbualannya.
“Insya’allah. Abang Mir kerja apa sekarang ni?” sebenarnya dia sudah tahu daripada Dannia. Gadis itu sering bercerita mengenai keluarganya ketika mereka berehat dan bersantai di rumah.
“Kerja biasa biasa jer. Abang buka syarikat guaman dengan kawan abang.” Wujudlah jugak sedikit rasa bangga dengan kejayaannya apabila buah hati bertanya. Mimpilah kau Mir, belum apa apa dah mengaku buah hati.
“Wah, apa yang biasanya. Ok lah tu. Dulu Hanna pun ada cita cita nak jadi peguam, tapi tak kesampaian. Sudahnya mak dengan ayah suruh ambil bisness. Senang katanya mahu mencari pekerjaan.” Hanna bercerita sedikit sebanyak tentangnya. Rasa selesa, bila lelaki itu tidak segan silu bertanya dan melayannya. Tanggapannya pada lelaki itu sebelum ini salah sama sekali. Sebelum ini dia menganggap lelaki itu sombong. Tapi kenyataan itu meleset dalah sama sekali.
Mereka berborak sehingga rasa canggung antara mereka hilang begitu sahaja. Kadang kadang boleh bergelak ketawa, lupa pada Dannia dan Syahmin yang hilang entah kemana. Yang dirasakan ketika rasa bahagia antara keduanya. Syahmir kadang kadang melirik kearah Hanna, senyuman dan galak ketawa gadis itu terasa damai di hatinya. Hilang semua masalah yang membelengu dirinya jika menatap senyuman manis gadis itu.
Dari kejauhan Dannia mengintai pasangan yang riang bergelak ketawa. Senang hatinya melihat pasangan itu sedang bergurau senda. Jelas kelihatan riak bahagia di wajah yang terpamer. Cukup dengan itu, hatinya gembira melihat abangnya gembira. Tiba tiba hatinya sebak bila mengingatkan dirinya yang tiada penghujung cerita. Sedikit timbul riak cemburu melihat kegembiraan semua orang. tetapi bukan dirinya... adakah dirinya akan selamanya begini..tiada sekelumitkah bahagia dalam hidupnya?
Sentuhan dibahunya menyedarkan daripada terus memerhatikan gelagat angahnya. Dannia tersenyum membalas senyumah Syahmin..lalu menarik tangan itu beredar dari situ, terus terusan membiarkan pasangan itu berborak...





            

No comments:

Post a Comment