photo HEADERKARYA2U1_zpsac0a7022.png
 photo LOVEQOUTE01copy_zps5766c6b6.png

Followers

Sunday 11 September 2011

Kasihku Yang Satu [Bab 9]

Bab 9
            Zafrey merebahkan badannya diatas katil. Pertemuan singkat yang terjadi sebentar tadi betul betul membuatkan hatinya tenang dan gembira. Sepanjang perjalanan pulang ke hotel, dia tersenyum memanjang. Malah, semua orang yang memandangnya dihadiahkan senyuman manis, sehinggakan gadis gadis yang berselisihan dengannya menoleh berkali kali.
         Bunyi deheman yang agak kuat di telinganya menyentakkan Zafrey. Pantas dia terbangun dari pembaringan. Fuh, nak terlompat aku dari katil. Kalau jatuh tak ke naya. Boleh patah pinggang aku ni. Mengong punya orang. Zafrey menjeling tajam pada Ezmiel yang berada disebelahnya sambil bercekak pinggang. Muka selamba ditayang pada abangnya. Langsung tiada perasaan bersalah.
         “Kau ni nak tegur elok elok la sikit. Nasib baik tak jatuh katil” dengusnya geram. Makin sakit hatinya dengan wajah selamba tanpa perasaan Ezmiel.
         “Aku dah elok tegur kau tadi, yang kau ni tersengih sengih memanjang dari tadi kenapa? Terjumpa bidadari ke? Sampaikan Danny panggil pun kau tak dengar” tergeleng geleng melihat Zafrey. Jatuh cinta ka apa dia ni?
         “Hah, mana dia?”
         “Dalam bilik air, kau kenapa?”
         “Tak ada apa lah. Papa dan mama dah sampai belum?”
         “Dah, petang tadi. Betul ke tak ada apa, bukan main seronok aku tengok kau bersembang denan satu girl tadi. Dah terpikat ker?” Ezmiel memandang wajah Zafrey, soalan atau kenyataan, tapi yang pasti dia sedang menyindir abangnya.
         “Eh, mana ada. Takkanlah, tapi aku rasa macam familiar sangat muka girl tu. Macam pernah tengok jer. “ tapi dimana ya. Sambungnya dalam hati. Otaknya masih lagi tertanya tanya tentang gadis itu. Padanya, gadis itu seakan akan mempunyai satu tarikan untuknya supaya lebih mendekati Dannia.
         “Cakap je lah, kau dah ‘ter’ fall in love with her. Kan senang, tak payah nak bengkang bengkok nak kencing aku, bro.”
         “Hotak kau. Aku serius ni.” Budak ni aku lesing jugak karang. Aku cakap betul  betul, dia main main pulak.
         “Suka hati kaulah. Tapi aku rasa kau memang dah jatuh cinta ni. Hahahahaha...” dia gelak jahat. Gelak terlalu jahat tak boleh, nanti kena lesing betul betul nanti, jadi biul pulak otak aku. Si Zaf ni kalau nak bagi memang bagi betul, tak de testing testing dah.
         “Malas lah aku nak layan kau. Suka hati kau lah nak cakap apa pun. So jadi tak dinner dengan papa dan mama?”
         “Yup, papa dan mama nak jumpa kat bawah. Lapan setengah sharp, jangan lewat pesannya.” Ezmiel bergegas menuju ke bilik air setelah dilihat Danny keluar dari bilik air. Langkah kakinya laju menonong  masuk, kejar masa. Masa itu kan emas. Hehehehehe....
         Zafrey kembali berbaring diatas meja. Kelibat Danny yang lalu lalang di dalam bilik itu langsung tidak dihiraukan. Ingatannya masih teringat akan pertemuannya dengan gadis cantik yang dijumpai sebentar tadi. Terasa tenang hatinya melihat seraut wajah cantik ciptaan Allah. Mukanya kadang kadang berkerut seolah olah cuba menggingati seraut wajah yang agak samar samar melintas dibenaknya. Muka itu..Muka Dannia menggingatkan dia pada seseorang. Ingat ingat lupa padanya. Dalam termenung, Zafran menoleh sekilas pada jam ditangannya. Mak aih, dah 8.25 malam. Kelam kabut Zafran membetulkan bajunya yang sedikit berkedut. Matanya melilau mencari kelibat Ezmiel, aik kosong? Kurang asam punya budak, langsung tak tunggu aku.
         “Makan lah, kamu ni kenapa Zaf dari tadi tak habis habis sengihnya. Tersenyum senyum, macam dah angau pulak mama tengok.” Puan Sri menegur Zafrey apabila gelagat anak sulungnya yang agak aneh pada malam ini.
         “Hah, err, eh tak ada apa lah mama. Zaf senang hati je dapat bercuti sekali dengan papa dan mama. Hehe” hentam jelah labu. Tangannya digaru garukan, entah mama percaya ke tak alasannya. Ezmiel tersengih sumbing, tangannya masih mengiris daging dihadapannya. Sesekali kepalanya digeleng gelengkan.
         “Alah mama ni, orang tengah angau tu, janganlah kacau daun” Ezmiel melambakkan ketawanya yang ditahan tahan sejak tadi. Kalau tahan lama lama pecah urat kentut pulak. Hahahaha..
         Zafrey menjeling tajam Ezmiel yang berhadapannya. Bibirnya diketap geram. Ada saja Ezmiel nak kenakan aku. Aku sekeh jugak budak ni. Hey geram betul aku..Tan Sri Razif hanya tersenyum melihat keleteh anak bujang bersenda gurau dengan ibu kesayangan mereka, walaupun jauh di sudut hati terasa begitu kekurangan. Hatinya kadang kadang begitu sayu apabila mengenangkan anak bongsunya yang sudah bertahun hilang.

###

            Pandangan Zafrey tiba tiba tertancap pada sesusuk tubuh yang membuatkan hatinya gembira sepanjang hari.  Hatinya tadi yang geram dengan Ezmiel tiba tiba surut terpadam dengan sendirinya. Kuasa apa lah yang ada pada gadis ni, cepat jer geram aku kat budak tak berapa betul ni hilang.
         “Excuse me. Kejap ya ma, pa” Zafrey lantas bangun meminta diri.
         “Ehem, Hai ” Zafrey berdehem beberapa kali untuk memberitahu kewujudannya di situ.
         Dannia yang leka termenung tersentak. Hai mamat mana pula nak kacau aku ni. Tension betul aku. Tak boleh aman sikit. Nak buat pekak ke tak? Nak ke tak nak? Kalau aku buat pekak nanti kata sombong pulak. Betul ke nak mengurat aku, perasan lah kau Dannia, maybe nak tanya something kot..Dia perlahan lahan memusingkan kepala, matanya terbuntang sebelum senyuman terukir di bibirnya. Alamak, terkutuk pula. Sorry tak sengaja. 
         “Hai, awak?”  hensem lah pulak mamat ni malam ni. Sempat lagi yer kau ni Dannia. Gatal. Dannia tersenyum kecil.
         “Yup. Dinner?” alamak tersalah cakap pulak. Kalau dijawabnya nak shopping ke, nak memancing ke.. tak ke haru namanya.
         “Ha’a. Jemputlah duduk. Or  you tunggu someone maybe..” Dannia tersenyum lagi. Kali ini ikhlas ye.
         “Er, you sorang sorang je ke?” tanpa menjawab soalan Dannia, dia bertanya pula. Mana lah tahu gadis itu keluar dengan pakwe or tunang..nak tahu juga.
         “Ha’ah”
         “Kalau macam tu jom lah ikut I, meja I kat hujung sana. Boleh sembang sembang dengan adik and yang lain” sambil tangan Zafrey menghala ke arah meja yang dimaksudkan.
         “Eh, tak apalah lagipun tak nak menganggu you. It’s ok.”  seganlah cik abang oi. Dia tersenyum tatkala pandangan matanya bertembung dengan adik Zafrey yang dimaksudkan. Namun Dannia sedikit pelik melihat adiknya yang sudah terlopong melihat dirinya. Hai, macam nampak hantu je bila pandang aku. Hodoh sangat ke aku ni?? Nak kata hodoh, ramai pula peminat aku. Dannia mengetuk kepalanya beberapa kali, gelagatnya mengundang ketawa Zafrey.
         “Hai, saya ajak bukan main lama fikir, siap ketuk ketuk kepala lagi. Kenapa otak tak nak jalan ker?” Zafrey masih lagi ketawa.
         Amboi sempat lagi duk kutuk aku mamat ni. Apa ni Dannia! Ni kes dah memalukan diri ni sampai kena tegur. Sudahnya dia hanya tersenyum kambing. Embekk, pinjam sekejap yer senyuman kau. Hihihi..
         “Er, lain kali aje lah Zaf. Saya tak nak lah ganggu keluarga awak nak dinner. Maybe korang nak luangkan masa bersama kan? Lain kali ya?” logik tak? Hentam jelah labi. Segan la nak join, bukan nak jumpa mak mertua kot. Lagipun dia segan dengan lelaki yang dikenali sebagai adik Zafrey, asyik pandang dari tadi. Ingat aku ni makhluk asing ker? Sama jer pun ada dua mata, satu hidung, and satu mulut.
         “Erm, dah kalau macam tu tak apalah, anyway boleh kita jumpa esok? Please?” Zafrey mengharap.
         “Jumpa? Er ok.”
         “Set. Saya tunggu awak breakfast pagi esok. Tunggu kat lobi ok? bye.” Zafrey mengenyitkan matanya seraya berlalu ke meja mereka. Hatinya lapang, senyuman terukir di bibir nipisnya. Tak sabar menunggu hari esok, entah kenapa hatinya terasa teruja semacam apabila berjumpa dengan gadis itu. Hish, dah tak betul nih.
         “Hah kamu dari mana ni Zrey? Lama benar kamu hilang, kami dah selesai makan pun.”
         “Tak ke mana pun. Jumpa kawan jap.”
         “Yelah tu. Percaya sangat kat Zrey ni, Ez nampak dia duk mengayat awek cun tadi” Dengan selamba ayat itu keluar dari mulut Ezmiel tanpa memandang Zafrey yang mencerlung tajam memandangnya.
         “Mana?” laju Puan Sri Kamilia memandang sekeliling. Sengaja mahu mengusik anak sulungnya. Tan Sri Razif sudah tersengih gelagat isterinya. Nakal betul isterinya.
         Bukk! Bangang punya orang. Rasakan.
         “Sakitlah.” Ezmiel terdiam saat kentang goreng di dalam pinggan Zafrey melantun kuat di dahinya. Hilang wajah machonya diganti dengan wajah sakit. Keras jugak kentang ni, pedih dahi aku.
         “Padan muka. Jom lah,Zrey dah penat lah. Nak rehat kat bilik. Mama dan papa nak stay kat sini ke?”
         “Tak lah, kami nak jalan jalan. Bagi chance kat kami nak pi dating. Ingat korang je ke yang pandai dating. Papa pun pandai tau. Jom mama.” Tan Sri Razif tersenyum mengusik isterinya yang sudah menahan malu. Zafrey dan Ezmiel tergelak sakan dengan telatah ibu bapanya yang beromantik tak kira tempat. Mereka berpecah menuju ke destinasi masing masing.
         “Woi Zaf, siapa tadi tu. Macam familiarlah.” Ezmiel masih tertanya tanya akan wajah tadi. Sengaja tidak mahu mengungkit di hadapan papa dan mamanya. Lagipun dia yakin Zafrey tak akan buka mulut tentang gadis itu.
         “Yang kau beria sangat nak tahu ni kenapa? Tadi bukan main lagi kau kenakan aku depan papa dan mama. Nasib baik diorang tak tanya time tu tahulah aku nak ajar kau cukup cukup.”
         “Ala bro, relaks la. Yang sentap sangat ni apehal? Papa dan mama tak tanya tadi kan. Chill la, gurau sikit pun tak boleh.” Ezmiel membela dirinya. Bibirnya dijuihkan sedikit.
         “Bagitau lah siapa budak tu. Lagipun aku tengok muka dia tu, aku teringakan seseorang tau. Seriously.”
         Dum!! Adoi, hei kenapa lah abang aku ni suka sangat berenti tiba tiba. Lainkali bagilah signal, boleh aku ready. Sakit hidung aku yang mancung ni.
         “Kau ni nak berhenti bagitahu lah dulu.” Ezmiel menjerit kuat di telinga Zafrey. Namun lagak Zafrey hanya selamba, diam tak terkutik. Aik mamat ni, aku menjerit pakai volume paling kuat pun boleh buat dek. Sah pekak apa?
         “Kau pun perasan ke Ez? Kalau kau nak tahu dengan budak tulah aku sembang petang tadi.”
         “Oh, budak tu ke? Aku pun perasan jugak muka budak tu.” Tangannya bermain main di dagu. Diusap perlahan dagunya seolah olah berfikir cuba menginggati. Muka Zafrey dipandang, dilihat wajah itu sedang menunggu jawapan darinya.
         “Hah, aku tahu!”
         “Siapa?” muka Zafrey bersinar sinar memandangnya meminta jawapan.
         “Macam muka awek aku lah. Kau berkenan ke?” muka Ezmiel sedikit berkerut.
         Pap! Zafrey menepuk kuat dahinya. Ada pulak ke situ jawapannya. Geram betul dengan perangai Ezmiel, dasar playboy. Huh, bukan boleh percaya dengan budak sekor ni. Malas aku nak layan. Buang masa aku jer.
         Zafrey bengang, laju langkahnya meninggalkan Ezmiel yang terpinga pinga apabila soalannya dibiarkan tanpa jawapan. Aku serius tahap cipan dia oleh pulak main main. Panggilan Ezmiel dibiarkan, menonong laju langkahnya memasuki perut lif. Dia mahu berehat, kalau dilayan kerenah Ezmiel memang sampai besok pun takkan habis.
###
            Bunyi bising dengan musik rancak langsung tidak menghalang Ezmiel daripada berbincang dan bergurau senda dengan Danny serta beberapa rakan mereka yang lain. Malam ini mereka sudah berjanji dengan rakan mereka yang lain untuk mengadakan reunion, tetapi hanya rakan rakan rapatnya sahaja yang dijemput kerana reunion ini hanya untuk berjumpa rakan rakan sekepala dengan mereka.
         “Weh bro, lama aku tak nampak kau. Makin bertambah macho dan hemsem kau eh?” Darius memandang Ezmiel yang dilihat paling ketara perubahan lelaki itu.
         “Well, biasa de” Ezmiel sengaja berlagak.
         “Perasan la, aku puji sikit dah berlagak. Pi gi dah”
         “Hahaha.. mana ada bro. Aku macam dulu jugaklah, maybe style aku jer berubah sikit. Kenalah jaga standard sikit. Nak test market.”
         “Kau kerja kat mana sekarang ni?”
         “Aku take over syarikat papa aku. Ni ha, kawan kau lagi sorang ni tak nak tanya ker?”  Ezmiel memeluk bahu rakan baiknya, Danny. Lelaki itu tersengih sumbing.
         “Kau apa citer?”
         “Aku jadi kuli jer.  Sama company dengan si Ez ni, memerangkap penolong dia lah”
         “Wah, mesti kaya korang ni kan? Bukan calang calang syarikat bapak kau tu.” Darius teruja.
         “Fulamak awek baek punya?” Johan berkata tiba tiba membantutkan niat mereka yang ingin berbicara. Semua mata memandang ke arah satu sudut yang diduduki oleh gadis itu.
         “Pergh, cun la. Bapak seksi.” Terbeliak matanya melihat gadis itu berpakaian.
         “Kau ni boleh tahan jugak eh gatalnya. Kau nak try ke?” Ezmiel memancing minat Johan. Tersengih lelaki itu menjawab pertanyaan yang tidak di duga.
         “Kau macam mana? Nak bet? Jom la, time ni la nak test market. Kita tengok sekarang ni siapa yang paling terror. Dulu kau juara kan? Aku akan make sure kali ni turn aku pulak?” Johan menganggkat kening mencabar Ezmiel. Danny dan Darius sudah memandang satu sama lain. Mereka sekadar menjungkit bahu.
         “Kalau aku dapat macam mana?” Ezmiel seakan sudah berminat. Apa salahnya sekali sekala, bukan dia mahu mengusung gadis itu ke sana ke mari selepas ni. Just for one night. Hehehehe...
         “Aku akan sponsor korang semua ke genting. Pakej 3 hari 2 malam dan sebaliknya. Amacam?” Johan tersenyum seolah olah yakin dia akan menang pertaruhan ini. Danny dan Darius hanya diam tidak membantah. Siapa pun menang mereka tidak kisah kerana mereka akan untung tanpa apa apa pertaruhan.
         “Ok set. Kau dulu” Ezmiel memeluk tubuh memerhati tingkah Johan yang menghampiri gadis itu. Badannya disandarkan pada kerusi. Dalam hatinya dia amat yakin, gadis itu tidak akan tunduk pada Johan kerana lelaki itu tidaklah bermulut manis seperti dirinya. Tambahan pula, lelaki itu jauh berbeza penampilan dengannya.
         Hampir setengah jam menunggu, Johan kembali dengan wajah muram. Melihat akan reaksi Johan yang masam macam tertelam asam mereka semua tertawa.
         “My turn ya. Wish me good luck!” langkah kemas diatur menuju ke arah gadis berbaju merah hati.
         “Hai gergous” Ezmiel memberikan senyuman paling menawan buat gadis itu. Melihatkan gadis itu terpegun, hati Ezmiel bersorak riang. Next step..
         “Boleh I duduk kat sini?”  Ezmiel masih lagi memandang gadis itu yang tidak terkutik.
         “Yes sure. Have a seat” gadis itu tersenyum. Boleh tahan mamat ni. Handsome la, bergaya pulak tu. ,mesti kaya ni.
         “I Ezmiel Tan Sri Razif. And you beutiful lady?” tangan dihulur kepada gadis yang tersipu malu.
         “Suzanne.” Aku dah agak. Hish tak boleh jadi ni. Nasib baik Harith tak ikut aku malam ni. Kalau tak mesti melepas lombong emas aku. Kalau dilihat paras rupa memang tiada tolok banding dengan Harith, Cuma satu jer lelaki ni lebih kaya dari Harith. Suzanne tersenyum di dalam hati.
         “Habislah kau kali ni Joe. Kalah lagi nampaknya” Danny menggiat Johan yang sudah merengus marah. Ketawa Danny dan Darius menjulang kemarahannya. Shit!
         “Nampaknya macam tulah. Menyesal aku offer kat dia. Memang aku tak boleh kalahkan dia lah.” Johan mengalah. Dirinya sudah tewas saat terpandang Ezmiel berbual mesra sambil minum dengan gadis itu. Memang tak dinafikan Ezmiel jauh lebih bergaya darinya dari rupa paras dan harta. Namun janji tetap janji, melayanglah duitnya seribu. Lewat pagi barulah mereka beredar dari club tersebut memandangkan hari sudah hampir siang. Takut nanti papanya menghidu dirinya melepak di club.

No comments:

Post a Comment